4 tips om je offerte te doen opvallen

Mensen die op zoek zijn naar een vakman voor een project gaan altijd meerdere offertes aanvragen en krijgen. In vergelijking met jouw offerte zullen er veel goedkopere offertes tussen zitten, er zullen ook offertes van vakmannen met gelijkaardige of meer ervaring bij zijn

Hoe val je dan op en hoe zorg je ervoor dat jouw offerte gekozen wordt?


1. De klant denkt aan méé dan de prijs

De prijs is een heel belangrijke factor, maar niet steeds zoals je denkt. Mensen gaan niet altijd voor de goedkoopste offerte gaan, zeker omdat 'goedkoop' veel argwaan kan opwekken.

Je kan je duurdere prijs verantwoorden door geen simpele offerte door te sturen, maar er ook een motivatie aan toe te voegen. Dat is een extra tekst waarin je uitlegt hoe je te werk zal gaan, waarom bepaalde punten de prijs hebben die je er aan gegeven hebt enzovoort.

Zorg er ook voor dat je de punten in je offerte zelf voldoende uitwerkt.

Je voelt vast wel het verschil tussen:

Leggen van het terras: 400 euro

EN

Professioneel leggen van de terrastegels met een tegellijm die tegen alle weer bestand is, waardoor de tegels niet loskomen: 600 euro

Je offerte is immers een deel van je 'marketing'.


2. Toon je kennis

Geef tijdens het opstellen van de offerte én vooraf ook advies, toon je kennis en je ervaring. Geef ook raad over het gebruik van bepaalde materialen, leg uit volgens welke methode je te werk zal gaan én waarom je dat doet (hoe dat beter is voor de klant) enzovoort.


3. Geef garanties

Indien je dat kan, geef je best garanties. Als je zeker bent van de kwaliteit van je werk en al je bestaande klanten toch al tevreden zijn, dan kan je evengoed garanties geven. De goedkope en slechte vakmannen zullen dit niet aandurven. Zo maak je het verschil.

Klanten betalen liever meer voor werk dat gegarandeerd goed uitgevoerd wordt, dan voor werk dat mogelijk fout kan lopen.

Élke opdrachtgever is bang om de verkeerde vakman aan te stellen. Iedereen heeft horrorverhalen gehoord. Vandaar dat garanties een hogere prijs rechtvaardigen. En als je van jezelf weet dat het meestal toch goed afloopt, dan is het die garanties waard.


4. Leg referenties voor

"Social Proof" is een psychologisch concept waarbij mensen sneller gaan doen wat anderen ook deden. Indien je ooit naar het Zuiden van Frankrijk reed, merkte je vast al op dat de meeste mensen bij de Péage voor een laan kiezen waar al andere mensen staan. Want bij de lege laan zou de bareel maar eens moeten vastzitten...

Dat is onze kuddementaliteit als mens, en hoewel er uitzonderingen zijn, volgen de meeste mensen die.

Door foto's van referenties voor te leggen geef je de opdrachtgevers weer wat extra zekerheid en geruststelling, iets waar ze graag wat meer voor betalen.


Heb je zelf meer opdrachten nodig? Zou je meer keuze willen hebben en projecten willen kiezen door voor jou winstgevend en plezierig om uit te voeren zijn?

Bij Twizzi worden dagelijks tientallen opdrachten geplaatst waar je als vakman op kan reageren.

Op deze pagina kan je je inschrijven.

Feedback Plaats een opdracht