Hoe kan je als vakman boven je concurrenten uitsteken?

Meerdere studies tonen aan dat er steeds meer concurrentie is binnen de markt van de vakmannen, vooral door de overvloed aan goedkope werkkrachten. Hoe kan je er dan als vakman voor zorgen dat je met kop en schouders boven de anderen uit steekt, ook al ben je wat duurder?

Daarvoor moeten we terug naar de basis van goed zakendoen, iets wat door vele nieuwe (en goedkope) vakmannen over het hoofd gezien wordt. Handig, want zo kan jij dan het verschil maken.


1. Hoe neem je de telefoon op?

Het lijkt zo simpel, maar heel veel vakmannen nemen de telefoon op met "hallo!?" of "Ja!?" of "Met Koen" of erger nog, ze nemen niet op.

Je moet je even de persoon aan de andere kant van de lijn inbeelden. Het gaat hier in vele gevallen om een prospect die op zoek is naar een goede vakman, of mogelijk een bestaande klant die een afspraak wil maken voor een nieuw project. Die prospect denkt aan zaken als de prijs, maar natuurlijk ook aan hoe hij of zij behandeld wordt, aan welk gevoel ze door jou of je onderneming krijgen.

Hoeveel keer ga jij terug naar een restaurant waar je met een korte, onvriendelijke toon behandeld wordt? Alsof de ober liever zou hebben dat je er helemaal niet zou zijn...

En toch zijn er heel veel vakmannen die deze fout maken, vooral omdat ze het al zo druk hebben en telefoontjes vaak ongelegen komen. Dat kan goed zijn, maar toon dat niet aan je prospecten!

Het kan net om die reden zijn dat ze dan toch voor de goedkopere vakman kiezen. Als jij vriendelijk en correct bent aan telefoon, dan gaan toekomstige klanten daardoor makkelijker een hogere prijs aanvaarden, omdat je meteen de goede indruk gemaakt hebt. Geef prospecten en klanten nooit het gevoel dat ze je tot last zijn wanneer ze bellen.

Als algemene tips raden we aan dat je:

1.Steeds de naam van het bedrijf zegt, bijvoorbeeld: "Hallo Bouwconstruct met Koen"
2. Kan je niet opnemen, bel dan binnen het uur terug, maximaal 24u.


2. Maak geen loze beloftes

Wanneer een concurrent van jou met een goedkopere prijs afkomt, dan gaat de prospect daardoor wat argwaan krijgen: "gaat het werk wel goed uitgevoerd worden dan?" denken ze al dan niet bewust. Toekomstige klanten gaan makkelijker voor jou kiezen wanneer ze meer vertrouwen in jou hebben, ook al heb je een hogere prijs.

Dat vertrouwen verhoog je door aan de telefoon correct te zijn, maar vooral ook door geen loze beloftes te maken. Denk hier bijvoorbeeld aan: "ja, we gaan u terugbellen daarvoor" en het dan vergeten. "Ik stuur u volgende donderdag een offerte door" en het pas een week later doen.

Het is beter dat je "neen" zegt of geen belofte maakt, dan dat je ze niet nakomt. Want eens je een afspraak niet nakomt, is het vertrouwen verbroken en vergoot je de kans dat de klant voor een goedkopere vakman zal kiezen.


Ben je op zoek naar extra opdrachten?

Bij Twizzi hebben we een groot aanbod van opdrachten waarbij je zelf kan kiezen welke projecten je interesseren. Klik hier om je in te schrijven als vakman.




Feedback Plaats een opdracht